În filozofia
chineză, yin și yang descrie modul în care aparent forțe opuse sau contrare pot
fi de fapt complementare, interconectate și interdependente in lumea naturală,
și modul în care acestea pot da naștere unii altora ca ei interactionează unul
pe altul. Multe dualitati tangibile (cum ar fi lumină și întuneric, foc și apă,
extinderea și contractarea) sunt considerate ca manifestări fizice ale dualității
simbolizate de yin și yang.
Această dualitate se află la originea multor
ramuri ale științei clasic chinez și filozofie, precum și ca fiind un ghid
primar de medicina tradițională chineză, și un principiu central al diferitelor
forme de arte marțiale chinezești și exerciții fizice, cum ar fi Baguazhang,
Taijiquan (t 'ai chi), și qigong-ul (Chi Kung).
Dualitatea se
găsește în multe sisteme de credinta, dar Yin și Yang sunt părți ale unei
Unimii, care este, de asemenea, asimilată cu Tao. Un termen a fost inventat
dualistică-monismul sau monism dialectic.
Yin și yang pot
fi considerate ca fiind complementare (mai degrabă decât opuse) forțele care
interacționează pentru a forma un sistem dinamic în care întregul este mai mare
decât piesele asamblate. Totul are atât aspecte yin cat și yang, (de exemplu,
umbra nu poate exista fără lumină). Oricare dintre cele două aspecte majore se
pot manifesta mai puternic într-un anumit obiect, în funcție de criteriul
observației. Yin Yang prezintă un echilibru între cele două contrarii, cu o
porțiune a elementului opus în fiecare secțiune.
În metafizica taoista, distincții între bine si rau, împreună cu alte judecăți morale dihotomice, sunt de percepție, nu sunt reale; deci, dualitatea yin și yang este un întreg indivizibil. În etica confucianismului, pe de altă parte, mai ales în filozofia lui Dong Zhongshu (c. Secolul 2 î.Hr.), o dimensiune morală este atașată la ideea de yin și yang.
În metafizica taoista, distincții între bine si rau, împreună cu alte judecăți morale dihotomice, sunt de percepție, nu sunt reale; deci, dualitatea yin și yang este un întreg indivizibil. În etica confucianismului, pe de altă parte, mai ales în filozofia lui Dong Zhongshu (c. Secolul 2 î.Hr.), o dimensiune morală este atașată la ideea de yin și yang.
No comments:
Post a Comment